9 zmian jakie musisz wprowadzić w swoim życiu, aby uregulować gospodarkę hormonalną

Odkrycie u siebie nieprawidłowości funkcjonowania układu hormonalnego oznacza najczęściej zmiany w codziennym funkcjonowaniu i trybie życia. W pierwszej chwili zmiana może powodować bunt, niezrozumienie i strach przed nieznanym. Tymczasem modyfikacja dotychczasowych przyzwyczajeń może sprawić, że np. trądzik, wypadanie włosów, nadmierne owłosienie czy przyrost wagi przybiorą łagodniejszą postać. Jakie zmiany powinnaś rozważyć, kiedy dowiesz się, że cierpisz na zaburzenia hormonalne?

Kobieta ćwicząca jogę na plaży

1. Zmiana codziennych nawyków a gospodarka hormonalna

Badanie na 96 ochotnikach, którego wyniki opublikowano w European Journal of Social Psychology wskazuje, że wystarczy 66 dni, żeby wyrobić w sobie nowy nawyk. Wykształcenie nawyku zdrowej diety to proces a nie zmiana z dnia na dzień. Bądź dla siebie wyrozumiała i daj sobie czas na oswojenie się z nowościami w menu. Na początek spróbuj zamienić wszystkie produkty z białej mąki, na takie z mąki pełnoziarnistej np. sięgnij po chleb razowy zamiast białej bułki.

2. Zdrowa dieta podstawą dobrego funkcjonowania gospodarki hormonalnej

Podstawą Twojej diety powinny stanowić warzywa zielone, zdrowe tłuszcze zawarte w rybach czy oliwie z oliwek. Zadbaj także o równowagę węglowodanów i białek, które wpływają zarówno na poziom energii jak i hormonów. Jedzenie białka stymuluje organizm do produkcji insuliny, a z kolei nieprzetworzona żywność o wysokiej zawartości węglowodanów może poprawić wrażliwość na insulinę. Zamiast próbować diety o niskiej zawartości węglowodanów, skoncentruj się na spożywaniu odpowiedniej ilości zdrowego białka. Najlepszymi źródłami białka są produkty pochodzenia roślinnego, takie jak orzechy, rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste. Sięgaj po żywność, która ma właściwości probiotyczne, czyli np. kiszone ogórki, kiszoną kapustę, kefir.

3. Zrezygnuj z używek dla własnego zdrowia

Nie ma co się oszukiwać – rezygnacja z kawy, alkoholu i innych używek wspomoże każdy organizm w odzyskiwaniu zdrowia. O ile dowodów szkodliwości alkoholu czy papierosów jest wiele, to rzadko zastanawiamy się nad negatywnym działaniem kawy. Nadmierne spożycie kofeiny może mieć wpływ na zmieniający się poziom estrogenów. Spróbuj zwiększyć swoją energię za pomocą np. bezkofeinowych herbat ziołowych. A jeśli naprawdę nie możesz się obejść bez codziennej dawki kofeiny, sięgnij po zieloną herbatę.

4. Wybierz wysokiej jakości suplementy regulujące gospodarkę hormonalną

Czasem nawet najlepiej skomponowana dieta nie daje gwarancji, że organizm wchłania właściwą ilość substancji odżywczych. Składniki, których suplementację powinnaś rozważyć to między innymi inozytol, witamina D, witaminy z grupy B, które znajdziesz np. w preparacie Ovarin. Ovarin zawiera dwie formy izomeryczne inozytolu, bardzo istotnej substancji witaminopodobnej, naturalnie występującej w diecie: mio-inozytol i D-chiro-inozytol.

5. Zadbaj o swoją wagę poprzez dobrze dobraną aktywność fizyczną

Ćwiczenia są ważne dla utrzymania zdrowej wagi. Jednak zbyt dużo lub zbyt intensywne ćwiczenia mogą zakłócić działanie hormonów. Porozmawiaj z lekarzem lub trenerem personalnym o tym, jaką aktywność fizyczną powinnaś wybrać aby osiągnąć pożądany efekt. Delikatne ćwiczenia o niskiej intensywności, takie jak joga lub pilates, możesz praktykować przez dłuższy czas. Zalecane jest też pływanie, nordic walking i lekki aerobik. Wielu specjalistów odradza treningi interwałowe o dużej intensywności i biegi długodystansowe, gdyż mogą one pogłębiać brak równowagi hormonalnej.

6. Znajdź czas na głęboki, relaksujący sen

Sen wpływa na poziom stresu w organizmie i pomaga regulować poziom kortyzolu w celu zrównoważenia hormonów. Dlatego tak ważne jest, abyś spała co najmniej osiem do dziesięciu godzin na dobę. Jeśli masz problemy z zaśnięciem, staraj się wypracować sobie relaksująca rutynę przed zaśnięciem np. czytanie książki, odprężająca kąpiel. Przed snem unikaj ekspozycji na ekrany telewizora i telefony oraz nie jedz bezpośrednio przed pójściem spać.

7. Wypracuj sposoby na radzenie sobie ze stresem

Panowanie nad stresem pomoże uregulować poziom kortyzolu. Poza wdrożeniem relaksacyjnych ćwiczeń takich jak joga czy pilates, zapewnianiu sobie wystarczającej ilości snu oraz rezygnacji z kofeiny i używek spróbuj znaleźć swoje osobiste sposoby na radzenie sobie z negatywnymi emocjami. Spacerowanie na świeżym powietrzu, przebywanie ze zwierzętami czy odrobina przyjemności w postaci relaksującego masażu może okazać się strzałem w dziesiątkę.

8. Zmniejsz ekspozycję na alergeny i sztuczne substancje

Wszechobecne zanieczyszczenie, obecność antybiotyków w jedzeniu i dużej ilości detergentów, których używamy na co dzień może mieć wpływ również na gospodarkę hormonalną. Jeśli tylko masz wybór i możesz zmniejszyć ekspozycję Twojego ciała na substancje lub składniki zaburzające prawidłowe funkcjonowanie hormonów – nie wahaj się i wybierz zdrowie!

Sięgaj po przyjazne środowisku środki czystości, używaj tamponów i podpasek niebielonych chlorem, unikaj żywności w puszce czy kosmetyków zawierających długie listy konserwantów.

9. Wybierz dobrego lekarza i współpracuj z nim

Jeśli podejrzewasz, że cierpisz na zaburzenia hormonalne – nie lecz ich na własną rękę. Koniecznie pójdź do lekarza endokrynologa lub ginekologa- endokrynologa, wykonaj niezbędne badania i przestrzegaj zaleceń. Nagroda jest wielka – Twoje zdrowie.

Źródła:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ejsp.674

OVARIN to suplement diety dla kobiet, zawierający starannie dobrany zestaw składników odżywczych, wspomagających utrzymanie prawidłowej gospodarki hormonalnej*, w ilościach dostosowanych do potrzeb kobiet w wieku rozrodczym. Dzięki zawartości inozytolu, kwasu foliowego, witaminy D i witamin z grupy B, pomaga uzupełnić dietę w składniki o udowodnionym działaniu.

* Kwas pantotenowy (wit. B5) przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, syntezy i metabolizmu hormonów steroidowych, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników a Witamina B6 przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej

Ovarin