Jak radzić sobie z zespołem napięcia przedmiesiączkowego?

Kobiety cierpiące na PCOS, czyli Zespół Policystycznych Jajników zmagają się z huśtawką hormonalną na co dzień.

Kobiety cierpiące na PCOS, czyli Zespół Policystycznych Jajników (ang. Polycystic Ovary Syndrome) zmagają się z huśtawką hormonalną na co dzień. Dokucza im m.in. zmienność nastrojów, nasilony trądzik, nieuzasadnione przybieranie na wadze czy skąpe i nieregularne miesiączki. Co więcej, naukowcy z Katolickiego Uniwersytetu Medycznego w Rzymie w badaniach klinicznych dowiedli, że kobiety cierpiące na Zespół Policystycznych Jajników mają tendencje do zmagania się z silniejszym, niż u zdrowych kobiet, Zespołem Napięcia Przedmiesiączkowego. Główną przyczyną złego samopoczucia są zaburzenia hormonalne. Jajniki kobiet chorujących na PCOS wytwarzają za dużo prostaglandyny, która bywa powodem nawracających stanów zapalnych oraz bólu podczas PMS.

Czym jest jest PMS?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego, potocznie zwany PMS (ang. Premenstrual Syndrome) to zespół objawów fizycznych, emocjonalnych i psychicznych występujący od kilku do kilkunastu dni przed miesiączką. Bardzo często towarzyszy kobiecie również na początku okresu. PMS może trwać nawet 10 dni w miesiącu, co daje 120 dni w ciągu roku i aż 8 lat w ciągu życia kobiety.

PMS w liczbach:

  • Prawie 85% Amerykanek w wieku reprodukcyjnym zmaga się z PMS
  • Około 5% z nich cierpi na PMDD tzw. Przedmiesiączkowe Zaburzenia Dysforyczne (ang. Premenstrual Dysphoric Disorder) niezwykle ciężką odmianę PMS, która wymaga leczenia farmakologicznego i ma niezwykle duży wpływ na jakość życia kobiety
  • 14 dni przed miesiączką, czyli w drugiej fazie cyklu, drastycznie wzrastają statystyki prób samobójczych u kobiet
  • Matki jednego dziecka oraz pacjentki ze zdiagnozowaną depresją są bardziej podatne na PMS niż inne kobiety

Jakie objawy towarzyszą PMS?

  • Depresja
  • Niepokój
  • Gniew
  • Tkliwość piersi
  • Obrzęk rąk i stóp
  • Bóle głowy
  • Zwiększony apetyt
  • Zmęczenie
  • Zaburzenia snu
  • Wzdęcia brzucha

Co możesz zrobić, żeby pomóc sobie w walce z PMS?

1. Rozważna suplementacja codziennej diety

Jak o każdej innej niepokojącej Cię kwestii, tak i o PMS, możesz porozmawiać ze swoim lekarzem prowadzącym. Ginekolog lub psychiatra dokładnie powie Ci, jakie leki lub suplementy pomogą złagodzić dokuczliwe objawy. Lekarze często zanim sięgną po odpowiednio dobrane tabletki antykoncepcyjne lub leki z grupy SSRI (selektywne Inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny) coraz częściej sugerują poprawienie jakości codziennej diety kobiet cierpiących na PMS. Poniższe składniki mają znaczenie w wyborze suplementu diety:

  • Inozytol – potocznie nazywany witaminą B8. Poprawia nastrój, skupienie, korzystnie wpływa na funkcjonowanie wątroby.
  • Witamina D – jej odpowiednia dawka jest rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Endokrynologiczne. Wspiera odporność i bierze udział w podziałach komórkowych.
  • Witamina B6, B16 – wspomagają prawidłową aktywność hormonalną.
  • Kwas foliowy – ma działanie m. in. krwiotwórcze i chroni przed nowotworami.
  • Kwas pantotenowy – bierze udział w syntezie hormonów sterydowych, wspomaga układ odpornościowy.

2. Potęga zrównoważonego jadłospisu

Przed miesiączką kobiety mają skłonności do objadania się wysokokalorycznymi, słodkimi, tłustymi lub słonymi pokarmami. Tymczasem jedzenie pełne antyoksydantów (np. zdrowe koktajle) oraz proste przygotowywane w domu posiłki pozwolą Ci zachować idealnie gładką cerę bez wyprysków, a także pozytywnie wpłyną na Twój nastrój.

3. Postaw na ruch!

Areobik, joga, spacer czy inna aktywność fizyczna nie tylko oderwie Twoje myśli od złego nastroju, ale także podniesie poziom endorfin. Efekt? Będziesz czuła się lepiej.

4. Nawilżaj się od środka

Picie dużych ilości wody jest ważnie nie tylko podczas nasilonych objawów PMS. Jednak w tym trudnym dla kobiety czasie woda pomaga zredukować opuchliznę ciała i wypłukać toksyny, które mają negatywny wpływ na skórę.

5. Unikaj kofeiny

Jeśli odczuwasz ból piersi to istnieje ryzyko, że nadmiar kawy nasili objawy bólowe.

Bardzo ważne jest wsłuchanie się w potrzeby własnego ciała i wyrozumiałość dla samej siebie. Jeśli jednak mimo powyższych rad objawy PMS niszczą Twoje zdrowie psychiczne i są uciążliwe fizycznie – rozważ porozmawianie o tym problemie ze swoim lekarzem ginekologiem.


Źródła:

OVARIN to suplement diety dla kobiet, zawierający starannie dobrany zestaw składników odżywczych, wspomagających utrzymanie prawidłowej gospodarki hormonalnej*, w ilościach dostosowanych do potrzeb kobiet w wieku rozrodczym. Dzięki zawartości inozytolu, kwasu foliowego, witaminy D i witamin z grupy B, pomaga uzupełnić dietę w składniki o udowodnionym działaniu.

* Kwas pantotenowy (wit. B5) przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, syntezy i metabolizmu hormonów steroidowych, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników a Witamina B6 przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej

Ovarin