Sposoby na walkę z obniżonym nastrojem w problemach hormonalnych

Gospodarka hormonalna ma wpływ na wiele aspektów życia.

Gospodarka hormonalna ma wpływ na wiele aspektów życia. Lekkie zachwiania poziomu hormonów we krwi mogą rzutować na samopoczucie i komfort życia. Podczas diagnozowania niektórych schorzeń przed postawieniem finalnej diagnozy, zaleca się sprawdzenie np. poziomu hormonów tarczycy, testosteronu lub progesteronu. Zaburzenia hormonalne, jakie dotykają kobiety, mają często wpływ na ich wygląd i płodność, a co za tym idzie, wywierają bezpośredni wpływ na ich nastrój.

Czym charakteryzują się problemy hormonalne związane z kobiecym cyklem miesiączkowym?

W Stanach Zjednoczonych szacuje się, że od 6 do 17 milionów kobiet pomiędzy 18 a 44 rokiem życia zmaga się z problemami związanymi z poziomem hormonów płciowych. W Polsce ta liczba oscyluje wokół 10 – 15 % kobiet w wieku produkcyjnym. Nie ma jednego badania, które diagnozuje w prosty sposób tego typu problemy i nie ma jednej ściśle określonej ścieżki leczenia. Zaburzenia są najczęściej związane z faktem, że organizm produkuje nadmiar testosteronu, który z kolei jest powodem nieregularnej owulacji oraz pojawienia się wielu pęcherzyków w obrazie USG jajników. Przykładowe objawy, z jakimi mogą zmagać się kobiety z zaburzeniami hormonalnymi to m.in.:

  • Ryzyko rozwoju miażdżycy, cukrzycy typu II i nadciśnienia
  • Nieprawidłowy poziom cholesterolu i trójglicerydów, co może sprzyjać zawałom
  • Nadmierne owłosienie (tzw. hirsutyzm)
  • Problemy skórne (np. przewlekły trądzik)
  • Zaburzenia miesiączkowania, laktacji oraz owulacji
  • Obniżona jakość życia, stany depresyjne

Dlaczego wahania hormonalne mogą powodować stany depresyjne?

Badania prowadzone przez Columbia University of Nursing wykazały, że objawy z jakimi przyszło się zmagać kobietom cierpiącym na zaburzenia hormonalne, mają znaczny wpływ na pogorszenie ich nastroju. W konsekwencji, w porównaniu do kobiet, które nie cierpią na tego typu problemy, zdecydowanie częściej decydowały się one na farmakologiczne leczenie depresji, nerwic i objawów somatycznych spowodowanych stresem związanym ze skutkami zaburzeń.

W badaniu uczestniczyło 126 kobiet, które mierzyły się z takimi objawami jak: hirsutyzm (objaw chorobowy polegający na pojawieniu się nadmiernego owłosienia w różnych miejscach na ciele), trądzik, nadwaga, rzadkie występowanie owulacji, nieregularne miesiączki, a nawet niepłodność. Badacze próbowali znaleźć powiązanie pomiędzy zaburzeniami hormonalnymi a stanami depresyjnymi, jakich doświadczały pacjentki.

Kobiety walczące z otyłością wskazywały, że powodem pogorszenia nastroju jest wrogość i niechęć do konfrontacji z ludźmi. Powodem unikania kontaktu z ludźmi jest poczucie bycia ocenianą i postrzeganą jako mniej atrakcyjna niż szczuplejsze koleżanki. Problemy z nieregularnym miesiączkowaniem oraz nadmierne owłosienie było powodem wewnętrznego niepokoju. Według współczesnych standardów lansowanych przez media, kobiety powinny usuwać owłosienie. Dla wielu presja idealnego wyglądu jest zbyt obciążająca. Największa część badanych martwiła się jednak o przebieg swojego cyklu menstruacyjnego. Cykle bezowulacyjnie oraz niepłodność powodowana zaburzeniami hormonalnymi spędzają sen z powiek kobietom, które starają się o zajście w ciążę. Panie, które nie planowały potomstwa brak regularności cyklu martwił, gdyż mógł zwiastować niechcianą ciążę, menopauzę lub zmiany nowotworowe.

Wyżej przytoczone badanie pokazało, że mimo różnic kulturowych i społecznych kobiety zmagające się z zaburzeniami hormonalnymi mają podobne zmartwienia, a otwarta rozmowa z lekarzem niejednokrotnie pozwala poczuć się lepiej i dobrać odpowiednie leczenie.

Trzy złote zasady – jak sobie radzić z pogorszeniem nastroju związanym z wahaniem hormonalnym?

  1. Właściwa dieta – upewnij się, że w Twojej diecie nie zabraknie świeżych owoców, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych i… wody. Właściwe nawodnienie ma duży wpływ na przebieg najróżniejszych procesów zachodzących w naszym organizmie. Ponadto, unikaj wysoko przetworzonych produktów np. gotowych produktów cukierniczych, bardzo tłustych serów, mięsa wieprzowego. Jeśli przestrzeganie zdrowego jadłospisu jest dla Ciebie wyzwaniem – rozważ wizytę u dietetyka.
  2. Aktywność fizyczna – ćwiczenia, szczególnie te na świeżym powietrzu, nie tylko pomagają utrzymać smuklejszą sylwetkę, ale stabilizują poziom insuliny i glukozy we krwi. Podczas ćwiczenia wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Wystarczy jedyne 30 minut dziennie, żeby poprawić swoje samopoczucie.
  3. Właściwa suplementacja – nawet przy wysokiej motywacji i zaangażowaniu w tworzenie zbilansowanego menu nie zawsze udaje nam się dostarczyć wszystkich potrzebnych składników. Warto zapoznać się z szeroką ofertą suplementów diety, które mają za zadanie wspierać kobiecą gospodarkę hormonalną.

Na jakie składniki zwracać szczególną uwagę szukając suplementu, który wspomoże Twoją gospodarkę hormonalną?

  • Witamina D
  • Kwas foliowy
  • Kwas pantotenowy
  • Witamina B6 i B12

Najważniejsze jednak jest Twoje pozytywne nastawienie do samej siebie. Pamiętaj, że jesteś wyjątkową i piękną kobietą właśnie taką jaką jesteś – ani troszkę chudsza, ani mniej lub bardziej towarzyska. Jeśli jednak czujesz, że czas Twojego przygnębienia przekracza dwa tygodnie oraz nie jest związany bezpośrednio z jakimś niedawnym traumatycznym wydarzeniem, przy najbliższej wizycie u lekarza powiedz mu o swoich niepokojach. Być może skieruje Cię na terapię lub zaproponuje leczenie, dzięki któremu Twój nastrój się poprawi.


Źródła:

OVARIN to suplement diety dla kobiet, zawierający starannie dobrany zestaw składników odżywczych, wspomagających utrzymanie prawidłowej gospodarki hormonalnej*, w ilościach dostosowanych do potrzeb kobiet w wieku rozrodczym. Dzięki zawartości inozytolu, kwasu foliowego, witaminy D i witamin z grupy B, pomaga uzupełnić dietę w składniki o udowodnionym działaniu.

* Kwas pantotenowy (wit. B5) przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, syntezy i metabolizmu hormonów steroidowych, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników a Witamina B6 przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej

Ovarin