Gdy hormony szaleją – suplementacja jakimi witaminami może przyczynić się do usprawnienia kobiecej gospodarki hormonalnej?

Zdrowy organizm kobiety działa lepiej niż niejedna maszyna.

Problemy z gospodarką hormonalną

Zdrowy organizm kobiety działa lepiej niż niejedna maszyna. Za właściwy przepływ informacji pomiędzy organami odpowiedzialny jest układ hormonalny. Zarówno niedobór hormonów jak i ich nadmiar może prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń, np. wypadania włosów, problemów skórnych, zaburzeń płodności czy zespołu policystycznych jajników. Hormony to substancje aktywnie wytwarzane przez komórki lub gruczoły ludzkie, który koordynuje i reguluje procesy chemiczne zachodzące w komórkach. Za regulowanie zapotrzebowania na poszczególne hormony odpowiada m.in. przysadka mózgowa.

Co może mieć wpływ na wydzielanie hormonów i prawidłową gospodarkę hormonalną?

Diagnostyką i leczeniem zaburzeń hormonalnych zajmuje się endokrynolog. Endokrynolodzy często współpracują z lekarzami innych specjalizacji np. z ginekologami i wspólnie doszukują się przyczyn różnych niezidentyfikowanych dolegliwości. Wpływ na problemy z gospodarką hormonalną ma niemalże wszystko – stres, używki, niedosypianie, nieprawidłowa dieta, brak ruchu, uwarunkowania genetyczne, czynniki środowiskowe (np. zanieczyszczenie).

Jak wybrać suplement diety mogący przyczynić się do uregulowania gospodarki hormonalnej?

Jeśli aktualnie zmagasz się z nieregularnymi miesiączkami, wypryskami na twarzy, łojotokiem zastanów się czy przyczyna Twoich problemów nie leży właśnie w wahaniach hormonalnych. Ostateczna diagnoza należy do lekarza, jednak są sposoby, które mogą złagodzić skutki problemów związanych z hormonami. Pierwszym sposobem jest podstawa wszystkich zaleceń lekarskich czyli regularny ruch – najlepiej na świeżym powietrzu. Drugi sposób to zdrowe i regularne jedzenie dużej ilości warzyw, owoców oraz chudych mięs. Prawidłowa dieta bogata w składniki odżywcze takie jak inozytol, witaminy z grupy B czy kwas foliowy na pewno pozytywnie wpłynie na cały organizm. Trzeci czynnik mający kluczowy wpływ na gospodarkę hormonalną to sen. Jeśli nie przesypiasz w ciągu nocy odpowiedniej ilości godzin – Twój organizm nie ma szansy się zregenerować.

Na jakie składniki zwrócić szczególną uwagę przy wyborze preparatu wspomagającego kobiecą gospodarkę hormonalną?

W wyborze odpowiedniego suplementu diety, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb pomoże Ci lekarz, farmaceuta lub sprawdzone źródła naukowe np. opracowania towarzystw medycznych w zakresie suplementacji kobiet w różnych okresach ich życia. W rozmowie zapytaj koniecznie o: inozytole, kwas foliowy, witaminę D, B6, B12 oraz kwas pantotenowy.

Inozytol jest substancją witaminopodobną, która potocznie nazywana jest “witaminą szczęścia”, “witaminą płodności”, witaminą B8 lub B16. W naturalny sposób jest obecny w naszej diecie, niemniej jednak poprzez: spożywanie nadmiernej ilości używek (np. alkoholu, kawy), życie w permanentnym stresie oraz zażywanie tabletek antykoncepcyjnych zmniejszamy jego ilość w organizmie. Z dietą dostarczane jest ok. 1g inozytolu, który wydaje się odgrywać kluczową rolę w syntezie tłuszczów, tworzeniu błon komórkowych, a także w prawidłowym wzroście komórki.

Jego obecność w organizmie przyczynia się m.in. do:

  • prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego,
  • łagodzenia napięcia przedmiesiączkowego wpływając na dobry nastrój,
  • zapobiegania stłuszczenia wątroby,
  • syntezy hormonów takich jak GnRH, TSH,
  • prawidłowego wzrostu komórek jajowych,
  • prawidłowego działania insuliny,
  • wzrostu włosów.

Zidentyfikowano dwie formy inozytolu o istotnym znaczeniu dla ogranizmu: mio-inozytol oraz D-chiro-inozytol. W przypadku wystąpienia insulinooporności niezwykle istotną rolę odgrywają D-chiro-inozytole, które między innymi:

  • Istotnie wpływają na metabolizm insuliny i glukozy,
  • Zwiększają wychwyt insuliny przez receptor,
  • Obniżają stężenie insuliny we krwi,
  • Prowadzą do obniżenia stężenia testosteronu oraz androstendionu we krwi,
  • Poprawiają profil metaboliczny lipidów ( zwiększa stężenie HDL, obniża poziom cholesterolu całkowitego, obniża poziom trójglicerydów).

Rozważając suplementację tym składnikiem poszukaj preparatu, który zawiera obie formy izomeryczne inozytolu.

Wszystkie kobiety powinny w swojej diecie uwzględniać kwas foliowy. Obecny jest on w szpinaku, sałacie, wątróbce, jajach, orzechach i serach. Odpiwiednia ilość kwasu foliowego bardzo trudno dostarczyć z dietą, dlatego suplementacja kwasem foliowym jest silnie rekomendowana kobietom w wieku rozrodczym. Kwas foliowy bierze udział w procesie podziału komórek, w tym komórek jajowych.

Witamina B6 i B12 zwiększa wchłanialność inozytoli. Witamina B6 przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej. Witamina B12 przyczynia się do utrzymania właściwego metabolizmu energetycznego oraz pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i odpornościowego. Kwas foliowy, witamina B6 i B12 biorą udział w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny. Niedobory tych składników mogą prowadzić do poważniejszych dolegliwości dlatego warto w ramach profilaktyki do codziennej diety dołączyć preparaty zawierające witaminę B6, B12 i kwas foliowy.

Kwas pantotenowy jest substancją niezbędną do syntezy niektórych hormonów, tłuszczy i cholesterolu. Przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, hormonów, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników. Niedobory kwasu pantotenowego mogą być przyczyną zahamowania wzrostu, zmniejszenia masy ciała, zmian skórnych i zaburzeń w pigmentacji włosów, zmniejszenia odporności oraz zaburzeń w pracy układu pokarmowego.

Mądra suplementacja to taka, która jest uzupełnieniem zdrowej diety i aktywnego trybu życia. Jednak właściwie dobrane witaminy i zdrowy tryb życia mogą usprawnić działanie organizmu, w tym układu hormonalnego.


Żródła:

  1. Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące stosowania preparatów zawierających myo-inozytol przez pacjentki z zespołem
    policystycznych jajników (PCOS) Ginekol Pol. 2/2014, 85, 158-160
  2. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/63297,witamina-b12
  3. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/63283,witamina-b6
  4. https://ovarin.pl/suplement-diety-ovarin/
  5. https://www.mp.pl/pacjent/choroby-ukladu-krazenia/badania/172473,homocysteina
  6. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/63282,kwas-pantotenowy

OVARIN to suplement diety dla kobiet, zawierający starannie dobrany zestaw składników odżywczych, wspomagających utrzymanie prawidłowej gospodarki hormonalnej*, w ilościach dostosowanych do potrzeb kobiet w wieku rozrodczym. Dzięki zawartości inozytolu, kwasu foliowego, witaminy D i witamin z grupy B, pomaga uzupełnić dietę w składniki o udowodnionym działaniu.

* Kwas pantotenowy (wit. B5) przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, syntezy i metabolizmu hormonów steroidowych, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników a Witamina B6 przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej

Ovarin